Tips
För att få fram silveräpplet ska du dra i spakarna i följande ordning: "Höger", "Mitten" och "Höger".
Guide
Här är en spelguide till spelet som är skriven 2002.
Först öppnar man dödskallen och tar nyckeln. Öppna dörren och gå in i slottet Shadowgate. Ta facklorna. Använd nyckel 1 för att öppna dörren rakt fram och gå igenom den. Öppna boken som finns i detta rum och tag nyckel 2. Den ska du använda på den lila dörren i det första rummet. Gå in genom dörren och ta svärdet och slungan. Gå sedan tillbaka till rummet med boken och tag facklorna och fortsätt sedan genom den högra dörren. Då kommer du in i ett rum med tre dörrar. Öppna den vänstra dörren och gå in genom den. Då kommer du in i ett rum med en lucka och en dörr. Öppna dörren och gå in genom den. I detta rum finns ett odjur som inte går att döda. Du skall istället ta alla grejer som ligger på golvet börja med skölden. Tag facklorna. Kistan går inte att öppna. Gå tillbaka till rummet med tre dörrar. Öppna den till höger och gå in. Du kommer in ett rum med en haj och ett skelett som håller en mässingsnyckel. Gå in genom dörren uppe till vänster. Tag up de lösa stenarna på golvet och gå sedan in mellan vägen och vattenfallet, dvs bakom vattenfallet så kommer du till nästa grotta där du finner påse 1 bakom stenen som du slår bort. Gå tillbaka till rummet före där du tog skölden. Öppna påse 1 och tag ut den vita stenen och använd den i det lilla hålet till höger om dörren, då dyker det upp en kula på piedestalen. Ta denna kula och kasta den i den underjordiska sjön som då fryser till is. Nu kan du gå ut och hämta nyckeln. Eftersom du kommer att behöva kulan igen så måste du elda loss den med hjälp av den fackla du använder.
Gå tillbaka till hallen med boken där man fick nyckel 2. Slå bort stenen till vänster och gå in. Tag pilen . Dra sedan i den vänstra facklan så öppnar sig en tidigare gömd dörr. Gå in genom den och gå över den vänstra bron. Nu skall du kasta facklan (inte den vanliga) med eld på vålnaden. Ta facklorna och kappan. Öppna sedan den vänstra dörren och gå in. I nästa rum ska du titta på skylten ”EPOR” 2 ggr och du har lärt dig en trollformel. Använd den så kommer repet att lyfta sig och man kan klättra upp, men det ska du inte göra just nu utan du ska istället gå tillbaka till det rum du fick nyckel 2. Fortsätt då genom den högra dörren och öppna den dörren rakt fram och gå in igenom den. Öppna de två första kistorna på höger sida och tag påse två och använd facklan på mumien och den brinner upp. Tag spiran och fortsätt. Sedan kommer du in i ett rum med tre speglar. Tag kvasten och facklorna på väggen. Använd sedan hammaren och slå sönder den mittersta spegeln och öppna dörren med nyckel 3. I nästa rum är det eld. Där backar du automatiskt tillbaka till rummet med de tre speglarna. Använd hammaren och slå sönder den högra spegeln så du dör. När du börjar igen så får du börja i rummet med elden. Nu ska du använda kristallkulan du frigjorde från den frusna sjön med hjälp av facklan. Om du kastar kristallkulan i flammorna så försvinner de och du kan passera säkert. I nästa rum träffar du ett troll och använd spjutet. Sedan träffar du en Cyklop i nästa rum. Använd slungan med stenar och slunga i väg den på Cyklopen. Använd sedan svärdet för att förgöra honom helt. Sedan kommer du in i ett rum med tre dörrar och en fackla. Tag facklan. Gå sedan in genom den första dörren till vänster. Du kommer in i ett bibliotek. Först öppnar du skrivbordslådan och tar allt innehåll. Tag sedan boken på skrivbordet och skallen i bokhyllan. Använd sedan den röda stenen i det lilla hålet till höger om bokhyllan. Använd glasögonen på dig och läs i boken och du lär dig en trollformel. Gå in i nästa rum, det bakom bokhyllan. Tag alla lösa saker i detta rum och använd den magiska trollformeln Terrak för att gör en spricka i jordgloben för att öppna den och få tag på nyckel 6 och flaska 5. Gå tillbaka till rummet med tre dörrar. Ta nu den andra dörren på vänster sida. Tag provröret, de båda flaskorna med nummer 2 och flaska 3 och 4 och hästskon. Dra i krocken du ser på en av plattorna i golvet. Tag flaskan och gå tillbaka till rummet med tre dörrar. Öppna den dörren rakt fram och gå in där. Bränn upp mattan och du finner ytterligare en nyckel. Använd nyckel 5 och lås upp den högra dörren och gå in där. Du kommer in i ett rum med en Sfinx. Tala med honom och han ger dig en gåta. Gåtans svar är ett av de föremål du bär med dig men har du inte det så får du gå tillbaka för att leta efter det. Gå in genom dörren till höger och tag dokumentet på bordet och stjärnan på kartan. Öppna sedan kartan och tag stången bakom kartan. Gå upp för stegen och använd silverpilen på kvinnan på golvet och den förvandlas till en varulv och tag grejen som ligger på golvet. Gå tillbaka till rummet där du brände mattan och öppna den dörren uppe till vänster med nyckel 6. Använd det mystiska vattnet på den arga djävulshunden och den försvinner. Tag hornet och klättra upp i tornet. Nu ska du använda stjärna du tog i observatoriet på den blåa draken och då kommer det fram en talisman som du ska tag med dig innan du går tillbaka till rummet med den brända matan där du fick den nyckel 4.
Använd nyckel 4 för att öppna den nedre dörren och gå där. Tag facklorna i nästa rum och gå sedan igenom dörren på vänster sida och du kommer ut på en balkong. Här ska du föra in stången i hålet du ser uppe i det vänstra hörnet av balkongen. Då kommer det upp en blå hand igenom golvet med en stav. Tag den och gå tillbaka till rummet med tre speglar och gå ner igenom luckan och du kommer in i rummet med skylten ”EPOR”. Nu går du tillbaka två rum och nu ska du befinna dig i rummet med de två broarna. Använd flaska två på dig och gå in genom den högra dörren. Alltså den skrangliga bron. Du kommer in i ett rum med en orm. Använd stången du fick på balkongen. Du får en ny stav och tag den gå tillbaka till rummet med skylten "EPOR" hittar du en lönndörr om du tittar noggrant på vägen. Väl inne i lönnrummet så placerar du den blåa sten i hålet i marken och du får ett dokument som innehåller en trollformel. Gå tillbaka till rummet med tre speglar gå igenom den mittersta och du kommer att backa automatiskt och använd då hammaren på den högra spegeln och du dras ut i rymden och du dör. När du börjar om så kommer du börja i rummet där du kastade kristallkulan tidigare. Fortsätt framåt. Nu kommer du att träffa trollet igen. Använd nu trollformeln ”HUMANA” och du får passera. Du befinner dig nu i rummet med den döde Cyklopen. Dra i veven på brunnen och då kommer hinken upp öppna de och i den finns det en stålhandske. Gå nu till rummet med tre dörrar och gå in igenom den översta dörren på vänster sida. Då befinner då i laboratoriet. Nu går du in genom den högra dörren och du kommer ut på slottsgården med en syrafontän. Använd stålhandsken på dig och tag sedan flöjten på fontänen. Använd flöjten och det kommer det fram ett litet hål i trädet med en ring. Tag ringen och gå till balkongen och gå ner för trappan. Tag den lilla påsen och gå tillbaka till rummet för balkongen. Gå in i den högra dörren och du kommer in i en tronsal. Sätt staven spiran i skelettes hand. Då kommer det att dyka upp ett litet hål på ena pelaren. Sätt in ringen i det lilla hålet. Då öppnas en ny passage i golvet. Gå ner där och tag facklorna på väggen. Gå rakt fram och du kommer in ett rum med två odjur. Gå igenom den högra dörren. I detta rum finns det en staty. Använd den magiska trollformeln ”MOTARI” så kommer statyn sänkas och det uppenbarar sig en bro som du kan gå över. Du kommer in i ett rum med tre spakar och en järncylinder. Drag i spakarna i följande ordning Höger, Mitten och Höger igen. Tag silveräpplet i cylindern. Gå tillbaka till rummet med de två odjuren. Använd den magiska trollformeln ”ILLUMANIA”. Gå in i den vänstra dörren och du kommer in i ett rum med en dörr och en brunn.. Dra i handtaget på brunnen. Öppna påse 3 och tag ut stormynt och ett guldmynt. Släng i stormynt i brunnen och hoppa ner i den. Du kommer till ett rum med en gong-gong som du ska slå på för att kalla till dig färgkarlen. Ge honom ett guldmynt och tryck på flotten för att komma vidare. Använd sedan talismanen i det vänstra hålet närmast dödskallen. Blås i hornet som du fick i tornet. Använd sedan Dokum. på staven och använd sedan silveräpplet på staven. Gå sedan in genom dödskalleporten och använd staven på monstret Behemonth som står bredvid Warlock. Behemonth som varit förtrollad av Warlock som vaknar upp och attackerar honom så att de båda trillar ner i avgrunden.