torsdag, 03 Maj 2012 08:24

Systeminfo: Nintendo Gamecube

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Systeminfo - Nintendo GameCube

Nintendo GameCube

Nintendo GameCube (förkortas officiellt NGC eller GCN och inofficiellt enbart GC) blev i början av 2000-talet Nintendos "flaggskepp" på spelkonsolsmarknaden. Den släpptes i Japan den 14 september 2001 och tillhör samma generation konsoler som Sega Dreamcast, Microsoft Xbox och Sony Playstation 2. Gamecube är den fjärde stationära konsolen från Nintendo där spelen är lagrade på ett löstagbart medium. Konsolen fick en uppföljare i och med lanseringen av Wii (2006). Nintendo Gamecube finns även i en version med inbyggd dvd-spelare, den tillverkades av Panasonic och heter Q. Nintendo GameCube räknades tidigt ut i det pågående konsolkriget men sålde ändå förvånansvärt bra (22 miljoner enheter allt som allt). Den sista maskinen tillverkades i februari 2007.

Specifikationer

Processor

Namn: Gekko
Producent: IBM
Kärna: PowerPC 750CXe (modifierad PowerPC 750 RISC med 50 nya instruktioner)
Tillverkningsprocess: 0,18 mikrometer IBM koppartrådteknologi
Klockfrekvens: 485 MHz

Intern dataprecision:

32-bit heltal
64-bit flyttal, går använda som 2x32-bit SIMD

Extern buss:

1,3 GB/sekund max bandbredd
32-bit adressrymd
64-bit databuss; 162 MHz klockfrekvens

Intern cache:

L1: instruktion 32 KiB, data 32 KiB (8-vägs)
L2: 256 KiB (2-vägs)

Grafikprocessor

Namn: Flipper
Producent: ArtX/Nintendo (ArtX köptes av ATI år 2000 och är nu en del av AMD)
Tillverkningsprocess: 0,18 mikrometer NEC inbäddad DRAM-process
Klockfrekvens: 162 MHz

Inbäddad framebuffer:

C:a 2 MB kapacitet
Hållbar latens: 6,2 nanosekunder
RAM-typ: 1T-SRAM

Inbäddad texturcache:

C:a 1 MB kapacitet
Hållbar latens: 6,2 nanosekunder
RAM-typ: 1T-SRAM

Pixeldjup:

24-bit RGB / RGBA
24-bit Z-buffer

Bildbehandlingsfunktioner:

Dimma
Subpixel anti-aliasing
8 hardware lights
Alpha blending
Virtuell texturdesign
Multi-texturering, bump mapping
Environment mapping
MIP mapping
Bilinear filtering
Trilinear filtering
Anisotropic filtering
Hårdvarutexturdekomprimering i realtid (S3TC)
Realtidsdekomprimering av visningslistan
Hardware 3-line deflickering filter

Videosignal: Kompositvideo, RF, RGB och S-Video

Ljudprocessor

Producent: Macronix
Klockfrekvens: 81 MHz

Instruktionsminne:

8 KiB RAM
8 KiB ROM

Dataminne:

8 KiB RAM
4 KiB ROM

Antal simultana kanaler: 64 kanaler
Kodning: ADPCM
Samplingsfrekvens: 48 kHz

Övriga specifikationer

Huvud-RAM:

Ca 24 MB kapacitet
Hållbar latens: 10 nanosekunder
RAM-typ: 1T-SRAM

Assisterande RAM:

Ca 16 MB kapacitet
Hastighet: 81 MHz
RAM-typ: DRAM

Skivläsare:

Typ: Constant Angular Velocity (CAV)
Genomsnittlig accesstid: 128 millisekunder
Dataöverföringshastighet: mellan 2 MB per sekund och 3,125 MB per sekund

Skivmedia:

Baserad på dvd-teknik
Ca 8 cm diameter
Producent: Panasonic
Ca 1,5 GB kapacitet

Antal handkontrollsportar: 4
Antal minneskortsportar: 2
Analoga audio/video utgångar: 1
Digitala videoutgångar: 1 *
Antal seriella portar: 2
Antal parallella portar: 1
Storlek: 110 mm hög, 150 mm bred, 161 mm djup

* Den digitala utgången togs bort i en hårdvarurevision maj 2004. Modeller med porten heter DOL-100, modeller utan porten heter DOL-101.

Nätverk

Konsolen har hårdvarustöd för spel via nätverk, denna funktion stöds dock endast av ett fåtal titlar som till exempel Mario Kart: Double Dash!!, Kirby´s Air Ride, samt 1080: Avalanche. För att koppla ihop två eller fler enheter med varandra behövs en nätverksadapter i var och en av konsolerna.

Media

GameCube använder ett eget format som inte används i något annat sammanhang, GameCube Optical Disc. Skivorna är så kallad minidvd, åtta cm i diameter och rymmer 1,5 GB. Formatet har kritiserats för att inte vara tillräckligt rymliga, då de har mindre lagringskapacitet jämför mot konkurrenterna Playstation 2 och Xbox.

Handkontroller och tillbehör

Till GameCube finns bland annat följande tillbehör:

Handkontroll - standardkontroll med sladd och rumblefunktion.
Wavebird - trådlös handkontoll utan rumblefunktion.
DK Bongo - en spelkontroll som är utformad som ett par bongotrummor.
Mikrofon
Minneskort med 59 (4 MiB), 251 (16 MiB), resp. 1019 (64 MiB) block (vilken inte släpptes i Europa).
Gamecube modemadapter
Gamecube nätverksadapter - tillbehör som gör det möjligt koppla upp Gamecube till internet.
Game Boy Player - tillsats som gör det möjligt att spela alla Game Boy-, Game Boy Color- och Game Boy Advance-spel på TV-skärmen.
Game Boy Advance Cable - en sladd med vars hjälp det går att använda en GBA tillsammans med vissa GameCube-spel.

Färger

GameCube finns i följande färger:

Purple (Lila, vilket är originalfärgen)
Black (Svart)
Platinum (Specialutgåva, inkluderades bl.a. i Mario Kart: Double Dash!! Platinum Pak och med The Legend of Zelda: The Wind Waker Limited Edition)
Pearl White (Såldes endast tillsammans med Mario Smash Football)
Mint Green (Endast i Frankrike och såldes då tillsammans med spelet Tales of Symphonia)
Orange (Endast i Japan)

Förutom dessa finns det ett antal specialutgåvor som t.ex en GameCube i Resident Evil 4-utförande som både är svart- och platinafärgad. Det finns även ett antal dekaler och skins man kan köpa och klä GameCube i. De flesta av dessa är dock tredjepartstillverkade.

Största titlar: Super Mario Sunshine, Mario Kart: Double Dash, Metroid Prime, Metroid Prime 2: Echoes, The Legend of Zelda: The Wind Waker/The Legend of Zelda: The Wind Waker Limited Edition och The Legend of Zelda: Collector´s Edition

Spellista

Läs 3012 gånger
Mer i denna kategori: « Nintendo 64
Logga in för att kunna kommentera